Sunday, May 27, 2007

Le Monde against Chavez

Taking my coffee this morning I was treated to the Le Monde editorial of Saturday, with very extraordinary words against Chavez. An editorial nothing less. A Le Monde editorial has more influence in the world at large, with foreign offices, with intellectuals, than any editorial of any US or UK newspaper. For all its problems and failings, Le Monde is still one of the greatest papers, and always one of the special treats for those lucky enough to visit France and hold in their hands the light paper, read its tight font, enjoy the literary style of Le Monde. This is not a paper written for the masses, it is a paper deliberately written for the intelligentsia of the world. I could venture to say that this Editorial of Le Monde, which I translate below, is perhaps more damaging to Chavez in the long run than the EU or the US Senate resolution. Because more than any other paper, even London's Guardian, Le Monde is the reference of the democratic and sensible left. And it has a nifty way to link to its articles :)


Censure à la Chavez
LE MONDE | 26.05.07

© Le Monde.fr


Below my translation, followed by very briefs comments:

President Hugo Chavez ordered the disappearance of Radio Caracas Television (RCTV), the principal television operator of Venezuela. Friday May 25, the army received the order of the Supreme Court [TSJ] to take the control of the buildings and installations of RCTV, in order to “ensure a serene transition” with the official chain which will replace it.

The non-renewal of the concession of RCTV, created fifty-three years, deprives a popular public of its favorite programs. Serials, spectacles and humor constitute the essence of its programming. The identification with these programs encouraged part of the abandoned elements of Venezuelan society to express their complaints with the authorities via the microphones and cameras of RCTV. This role an echo chamber for their dissatisfactions undoubtedly annoyed the Chavez government as much than the programs of information and opinion devoted to the opposition.

None the charges carried by the president against RCTV, in connection with his role in the missed coup of 2002 or the oil strike of 2003, was the subject of a debate in front of a court. The Supreme Court was solicited by RCTV whereas Mr. Chavez had already announced his decision, irrevocable. This political decision reduced pluralism and increases the concentration of audio-visual tools within the hands of the government. Whatever the administrative or legal arguments called upon by the president, it is a hard blow carried against the freedom of expression in Venezuela.

The replacement of a private chain which was open to the opposition by a public chain circumstantially created piece meal is presented by the state power like “a democratization of the media”. The government controlled already several chains and had gained by various means the favors of the majority of the others. Following the disappearance of RCTV of the hertzian waves, Monday May 28, there will not remain but one opposition chain, whose [open] signal does not go beyond Caracas and whose audience is negligible.

In December 2006, neither RCTV nor the opposition prevented the re-election of president Chavez with nearly 63% of the voices. The National Assembly, where the totality of the elected officials are acquired to him, became a simple registration room. The Head of the State moreover made a point of benefiting from special capacities allowing him to legislate. Justice does not dare to contradict the executive and does not escape the generalized corruption.

The independence of powers does not exist any more in Venezuela. The opposition fears that, after the media, the president will proceed in a similar way towards the trade unions, the nongovernmental organizations or the political parties. With Mr. Chavez, the Venezuelan democracy is threatened.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Just to make things clear: this is not Le Monde Diplomatique which is another paper that has nothing to do with Le Monde anymore but which managed to retain the title wording for the obvious publicity advantage. Le Monde Diplomatique is a mercenary paper through its director Ignacio Ramonet who has no problem flying to Caracas to support his master, widely murmured to have paid for the Paris new headquarters of that yellow racket.

Le Monde is a very serious paper who people critical of its editorial line read anyway. I remember even a picture of Chirac reading Le Monde in the railway during one of his campaigns. It is also a paper that endorsed Segolene Royal in the recent elections, so there is no way to corner it as a right wing paper, paid for by Bush or any other inanity that the chavista crowd might want to use to disqualify it. You would be hard pressed to find kind words for Bush in Le Monde.

At any rate, such an editorial assures that the next French government that comes from the June legislative elections will not be a friend of Chavez. And as yet another public relations disaster for Chavez, it ranks way up.

-The end-

No comments:

Post a Comment

Comments policy:

1) Comments are moderated after the third day of publication. It may take up to a day or two for your note to appear then.

2) Your post will appear if you follow the following rules. I will be ruthless in erasing any comment that do not follow these rules, as well as those who replied to that off rule comment.

3)COMMENT RULES:
Do not be repetitive.
Do not bring grudges and fights from other blogs here (this is the strictest rule).
This is an anti Chavez blog, with more than 95% anti Chavez readers that have made up their minds long ago. Thus trying to prove us wrong is considered a troll. Still, you are welcome as a chavista to post,> in particular if you want to explain us coherently as to why chavismo does this or that. We are still waiting for that to happen once.
Insults and put downs are frowned upon and I will be sole judge on whether to publish them.

Followers